Studio Føy streber etter å lage autentiske produkter som har en verdi for brukeren. Designduoen, bestående av Guro Sørbø Midtun (Hamar, 1992) og Siri Line (Holmestrand, 1992), holder til i Oslo. I 2016 leverte de sin bachelorgrad i produktdesign ved OsloMet Storbyuniversitet, og ble uteksaminert med sin mastergrad i 2018. 

 

Designduoen var i internship hos Anderssen & Voll i februar til juni 2017, og vant det samme året prisen som ”Årets nykommer” av magasinet Bo Bedre. De var i internship hos møbelprodusenten Vestre fra september 2018 til januar 2019. De har stilt ut på flere internasjonale messer - blant annet Greenhouse på Stockholm Furniture and Light Fair, SaloneSatellite i Milano og ICFF Studio i New York.  I juni 2019 mottok Studio Føy et stipend fra Forskningsrådet gjennom ordningen STUD-ENT. 

Hvor møttes dere?

Vi møttes på OsloMet. Da vi gikk i andre klasse, måtte alle i klassen ta en personlighetstest som grunnlag for inndeling i et gruppeprosjekt. Dette var første gangen vi jobbet sammen, og vi merket at  vi hadde en unik arbeidskjemi. Etter dette jobbet vi sammen på alle skoleprosjekter, inkludert bachelor- og masteroppgaven. Vi har nå jobbet sammen i over fem år!

Hva er deres verdier?

Vi inkluderer ofte psykologibaserte designstrategier i prosessen, hvor målet er å øke tilknytningen mellom bruker og produkt. Mange bedrifter fronter gjerne produktene sine som bærekraftige basert på holdbare materialer og en bærekraftig produksjon. Noe som er vel så viktig, er hvor lenge produktet faktisk er i bruk. Bærekraftige materialer og produksjon er ikke nok dersom produktet blir erstattet eller kastet etter kort tid, enten på grunn av skiftende trender eller dårlig tilknytning. Vi mener at det er først når man har tenkt på bærekraft i form av både materialer, produksjon og bruk, at det er designet et fullverdig bærekraftig produkt. Hvis design kan bidra til at folk beholder produktet sitt lenger, åpner det opp for en stor miljøgevinst.

 

Hvordan er en typisk designprosess for dere?

Vi har en veldig leken tilnærming når vi designer nye produkter, og kan finne inspirasjon egentlig overalt. En typisk prosess for oss begynner ofte med å lage narrativer som vi kan jobbe rundt. Et eksempel er prototypen vår Flamingo. Vi kombinerte ordene ”krakk + flamingo” og begynte å skisse. På dette stadiet jobber vi veldig åpent, og ideene trenger ikke være realistiske i det hele tatt. Historiefortelling og det å bruke fakta rundt fuglen i skisseprosessen hjalp oss å formgi produktet.

 

"Du kjenner kanskje til hvordan flamingoene strekker den lange halsen sin ned i vannet for å drikke eller fange fisk? Akkurat som flamingoen, har krakken to tynne ben og en lang hals som ”dykker ned i vannet”."

 

Dette gjør det også mye enklere (og morsommere) når man skal fortelle om produktene. Historien er jo allerede der!

Studio Føy AS.            Org.nr: 918 035 672 MVA             Rosenborggata 3, 0356 Oslo        +47 907 39 229/+47 464 25 714              contact(at)studiofoy.no